Hány éves a gyermeke?
Az oktató először megfigyeli, hogy gyermeke miként reagál az angol hanganyagra és az egyszerű útmutatásokra. Ebből azonnal tudni fogja, hogyan lehet motiválni és fejleszteni még akkor is, ha nem rendelkezik előzetes ismeretekkel az angol nyelvben. Gyermeke olyan angol dalokat, szavakat és mondatokat fog ismételgetni egy CD-ről vagy applikációról, amelyek felkeltik a kíváncsiságát. Ezzel fejleszti a hallás utáni szövegértését. A tartalom megértést illusztrált segédkönyvek segítik. Így teljesen természetes módon szert tesz egy kezdő szókincsre, az anyanyelv tanulásához hasonlóan sajátítja el mondatszerkezeteket. A nyomtatott útmutatások és szimbólumok gondos és figyelmes munkára ösztönzik a kicsiket, ezáltal javul a koncentráló képességük, növekszik a figyelem időtartama, valamint pozitív tanulási szokások alakulnak ki, amelyeket kiválóan fognak tudni hasznosítani az iskolában és az élet más területein is. Ezt követően gyermeke megtanul olvasni, írni, és alkalmassá válik a nyelvtan megértését szolgáló összetett tartalmak elsajátítására. Először meghallgatja a CD-n vagy applikáción található szövegeket. Az egyre nehezebbé váló szövegekkel fejleszti olvasási készségét és szövegértését. A szövegre irányuló kérdések segítségével a gyermek kezdettől fogva megtanulja a feladatok önálló és magabiztos megközelítését és a szövegek szakszerű feldolgozását. A tanulók az angol program minden szintjén továbbfejlesztik azokat a képességeiket, amelyeket az előző szinten megszereztek. Ezáltal stabil tudást építenek fel.
Az első beszélgetés során feltérképezzük a tanuló aktuális képességeit. Ez alapján – az életkortól függetlenül – megállapítunk egy olyan kezdőpont, amelynél gyermeke motiváltan kezdheti el a tanulást. Napi szinten egy CD-vel vagy applikációval dolgozik, melyen lévő anyanyelvi hanganyagot elismétli és ezzel párhuzamosan használja a segédkönyv képeit, ezáltal fejleszti szövegértési képességét. A nyelvvel történő napi szintű intenzív kapcsolat - melyet sokszor „nyelvi fürdőnek” neveznek- az anyanyelv tanulásához hasonlóan, teljesen természetes módon mélyíti el a gyermek a szókincsét és a mondatszerkezetek ismeretét és kialakul a nyelv iránti érzékenység. A nyomtatott útmutatások és szimbólumok gondos és figyelmes munkára ösztönzik őket, ezáltal fejlődik a koncentráció, növekszik a figyelem időtartama és pozitív hozzáállás alakul ki a tanulás irányába, amelyet kiválóan fognak tudni hasznosítani az iskolában és az élet más területein is. Ekkor a már tudatosan készen állnak a nyelvtani szerkezetek megértésére, amelyet összetett formában nyújtunk számára. Később olyan szövegekkel foglalkoznak, melyeknek fokozatosan növekszik a terjedelme és a nehézsége. A program legmagasabb szintjén már eredeti angol szövegeket olvasnak. Annak érdekében, hogy továbbfejlődjön a hallás utáni szövegértése, továbbra is naponta hallgat CD-t vagy applikációt. Kérdések által megtanulja a szövegek megértését és feldolgozását. Megtanul továbbá információkat kiszűrni a szövegből és elsajátítja a szöveg kompetens feldolgozásának képességét. A tanulók az angol program minden szintjén továbbfejlesztik azokat képességeiket, amelyeket az előző szinten megszereztek. Ezáltal stabil tudást építenek fel.
A KUMON angol program segít a tanulóknak az angol tanuláshoz való pozitív hozzáállás kialakításában és később a nyelv magabiztos használatában. A nyelvvel való napi kapcsolat során gyorsan fejlődik a nyelvtudásuk. A különböző területekről származó szókészleteket tartalmazó komplex szövegek elemzése és értelmezése során a tanulók lehetőséget kapnak arra, hogy kialakítsák saját véleményüket az olvasottakról. Ez a képesség az élet minden területén alapvető. Első lépésként az oktató egy beszélgetésben megállapítja gyermeke aktuális tudásszintjét és ez alapján - az életkortól függetlenül - biztosítja szmára a legalkalmasabb tananyagot, így gyermeke a feladatokat kihívásnak fogja fel és örömét leli a példák alapján történő tanulásban és az önálló fejlődésben. A tanulók az angol program minden szintjén továbbfejlesztik azokat képességeiket, amelyeket az előző szinten szereztek meg. Ezáltal stabil tudást építenek fel és erősítik az önálló tanulásra irányuló képességeiket.
Hogyan épül fel az EFL angol program?
Hallás utáni szövegértés
A 7A, 6A és 5A szinteken a tanulók angol szavakat hallgatnak, amiket a CD-vel vagy applikációval együtt és önállóan is kimondanak. A CD-n vagy applikáción hallott meghatározott tempó segít a koncentráció és egy jó munkaritmus kialakításában.
A 7A szinten a tanulók szavakat hallgatnak. A „dog” szó esetén a háttérben kutyaugatás, a „truck” szónál egy motor brummogása, stb. hallható, így az angol nyelvvel való első találkozás szinte ugyanolyan természetes lesz, mint az anyanyelv megtanulása. Ez felkelti a kíváncsiságukat és a tanuls örömmel tölti el őket.
A 6A szinten következnek az első számok, a színek és további melléknevek, az 5A szinten a tanulók teljes mondatokat hallgatnak és ismétlik ezeket. Az angol nyelvű anyag hallgatásakor a munkafüzetben lévő megfelelő képre kell mutatniuk, ez fejleszti a hallás utáni szövegértést.
Az anyanyelven megszólaló CD-vel vagy applikációval történő napi intenzív gyakorlás során a kezdő szintű gyermekek tapasztalati úton tiszta, érthető anyanyalvi kiejtést sajátítanak el.
Olvasás és írás
A 4A, 3A, 2A szinteken a kisgyermekek megtanulnak írni és olvasni, valamint kifejlesztenek egy jól követhető, alapos munkamódszert. Az idősebb tanulók itt biztosabbá válnak a helyesírásban és a kiejtésben.
Miután a tanulók a 4A szinten főleg szavakat gyakorolnak, a 3A szinten már le is írják azokat és a 2A szinten pedig már megtanulnak önállóan mondatokat is írni. Elsajátítják az önellenőrzés képességét.
Mind a három szinten szavak és képek vonalakkal történő összekötésével gyakorolják az szövegértést.
A következő rész, ahol találkoznak a mássalhangzókkal és a magánhangzókkal valamint a hangkombinációkkal, annyira össze van hangolva az előzővel, hogy a tanulók alaposan el tudják sajátítani az írásmód és a kiejtés közötti különbségeket. Ezt minden érzékükkel gyakorolják. Naponta 2 hanganyagot hallgatnak meg a CD-ről vagy applikációról, elismétlik ezeket írásban, közben pedig hangosan olvassák a szöveget.
A napi kommunikáció alapja
Az A, B és C szinteken a tanulók az angol nyelv azon egyszerű kifejezéseit és szófordulatait gyakorolják, amelyek igen hasznosak a hétköznapokban, pl. kívánság kifejezése, javaslat tétele. Előre meghatározott információk alapján mondatokat és kiegészítő párbeszédeket írnak. Ily módon fejlődik az emlékezőképességük, figyelmük és mindemellett pontosságot is tanulnak, valamint elsajátítják a példák alapján történő önálló tanulás képességét.
A tanulók felépítenek egy stabil, szilárd szókincset és örömüket lelik abban, hogy idegen nyelven is ki tudják fejezni magukat. A későbbi szinteken tematizált mondatszerkezetekkel találkoznak, melyeket az intenzíven használnak, azaz megvan a napi „nyelvi fürdő”, a hanganyag napi szintű hallgatása, ismétlése, írása és felolvasása. Az idegen nyelv ezáltal a mindennapok részévé válik.
Mondatszerkezet
A D, E és F szintek súlypontja a mondatokalkotáson és felépítésén van.
A diákok az „építőkocka-elv” szerint tanulják az önálló mondatalkotást. Az írásbeli feladatok egyre növekvő számával párhuzamosan a diákok kitartása is növekszik. Az E szinten megismerkednek a múlt idővel, míg az F szinten megtanulják a kifinomult kifejezésmódokat, olyan segédigék használatával, mint a „can”, a „may” és a „should”.
A példák utánzásával valamint a CD vagy applikáció hallgatásával és ismétlésével a tanulás továbbra is intuitív módon történik, de most már hosszabb párbeszédek használatával. Ezzel sajátítják el a kötetlen beszéd alapjait.
Az elolvasott rövid történetekre vonatkozó kérdések megválaszolásával fejlesztik emlékezetüket és megtanulnak célzottan rákeresni a szöveg bizonyos részeire. Fejlesztik szövegértési képességeiket, mindeközben egyre apróbb részleteket is meg tudnak figyelni,ezáltal munkavégzésük alaposabb lesz.
Nyelvtan
Ezeken a szinteken szisztematikusan bevezetésre és megerősítésre kerül a nyelvtan. A tanulók magyarázatokkal és áttekintő táblázatokkal tudatosítják a nyelvtani szabályokat. A szerkezetek nagy részét az előző szinteken intuitív módon már begyakorolták, még más szerkezetekkel most ismerkednek meg. (pl. Past Progressive a G szinten; passzív, Present Perfect és Past Perfect a H szinten; a vonatkozó mellékmondatok, a feltételes mód és a függő beszéd az I szinten).
A nyelvtani szerkezetek hatékony elsajátítása érdekében a tanulók ezeken a szinteken naponta 2 CD-s vagy applikációs hanganyagot hallgatnak meg, ismételnek és olvasnak el hangosan a feldolgozás során.
Az olvasásra szánt szövegek világszerte ismert művek (pl. „Alice in Wonderland, „Gulliver‘s Travels“, „Peter Pan“), amelyeket egy-egy blokkban foglalunk össze. A tanulók így elsajátítják, hogyan lehet egy szöveget a legfontosabb információkra lerövidíteni, ezzel is fejlesztve a lényeglátást.
Általános szövegértés
Miután a tanulók elsajátítottak egy stabil, szilárd szókincset és a legfontosabb nyelvtani ismereteket, a J szinttől a szövegértést fejlesztik tovább, mely során továbbra is intenzíven gyakorolják a nyelvtani elemeket (különösen a feltételes módot és a függő beszédet).
A J, K és L szintek szövegei olyan világirodalmi művekből állnak, mint a „Pinocchio“, a „Treasure Island“, a „Oliver Twist“, de a tanulók különböző ismeretterjesztő témakörű szakszövegeket is olvasnak. A tartalomra vonatkozó kérdések megválaszolása során a tanulók intenzíven foglalkoznak a szövegekkel. Megtanulnak strukturáltan dolgozni velük, információkat kiszűrni belőlük, első pillantásra kinyerni a legfontosabb információkat, valamint pontosan és alaposan megválaszolni a kérdéseket.
Az olvasásra szánt szövegek naponta CD-ről vagy applikációról történő meghallgatásával a tanulók elsajátítják a nyelvtani szerkezeteket.
Eredeti szövegek olvasásértése
A program három legmagasabb szintje (M, N, O) szinte teljes mértékben neves szerzők eredeti elbeszéléseinek kivonatait tartalmazza, pl. Anna Sewell („Black Beauty”), Roald Dahl („Matilda”), Richard Adams („Watership Down”), Helen Keller („The Story of my Life”), F. Scott Fitzgerald („The Curious Case of Benjamin Button”).
Ezeken a szinteken is kérdések segítik a szöveggel való intenzív munkát valamint a tartalom és a szövegszerkezet feldolgozását. A tanulók fejlesztik olvasási képességeiket és megtanulják kiköveteztetni egy szó jelentését a szövegkörnyezetből.
A program Charles Dickens „Great Expectations” kivonatával fejeződik be. Ám a nyelvvel való foglalkozás nem kell, hogy abbamaradjon. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a végzős KUMONozók elvesztették az angol szövegekkel szembeni félénkségüket és bátran olvassák azokat az angol szövegeket is, amelyek érdeklik őket vagy amelyekre szükségük van.
Hogyan működik a Kumon?
Első lépésként minden diák részt vesz a diagnosztikai felmérésen, ahol kiderül, hogy képességei alapján mely ponton kapcsolódhat be a programba. Az egyéni tanulási tervét a saját életkorától és évfolyamától függetlenül, a képességeinek megfelelően állítjuk össze, így arra tudunk fókuszálni, hogy biztos alapokra épülve olyan készségei fejlődjenek, amiknek az adott időben a legtöbb hasznát veszi.
30 perc a Kumonnál
A diákok személyesen vagy online vesznek részt az órákn annak érdekében, hogy az oktató fejleszteni tudja az önálló tanuláshoz szükséges képességeit.
A napi házi feladatok elkészültek, az esetleges hibákat megjelölték és javítva lettek és a tanuló elhozza magával a személyes találkozóra.
A tanulók kitöltik a feladatlapokat, melyeket az oktatók az egyéni tanrendjüknek megfelelően összeállítottak számukra, így biztosítják személyre szabottan a fejlődést.
Az oktatók nyomon követik a diákok fejlődését és segítenek, ha elakadnak.
Egy felnőttnek ki kell javítania a megoldott feladatlapokat és amennyiben hibát talál megjelöli és visszaadja azt javításra. Az azonnal javított hibák segítik a fejlődésben.
Fontos, hogy minden diák sikerélménnyel fejezze be az órát és motivált legyen a következő kihívásra.
A Kumon módszertana
+
+
=